فروش لوازم سردخانه

Back to مطالب سردخانه

فروش لوازم سردخانه

فروش لوازم سرد خانه

سردخانه در محل بسته اجرا می شود بصورتی که ابتدا دیوارها، سقف و کف را چوب کشی می نمایند و داخل چوب ها را عایق پلی استایرن گذاشته سپس بر روی آن ورق نصب می کنند. در این سردخانه ها از پانل های پلی یورتان یکرو ورق نیز استفاده می شود.

تاریخچه سرد خانه

اولین سرد خانه صنعتی در ایران با اعتبار وزارت صنایع و معادن توسط دولت روسیه در بندر انزلی برای شیلات شمال انجام شد احداث شد

اهمیت سرد خانه در مورد نگهداری مواد غذایی

نظر به اینکه اکثر مواد غذایی را نمی توان در تمام مدت سال بطور تازه در اختیار داشت و یا در منطقه ای بنا به شرایط اقلیمی و جغرافیایی نمی توان نوع خاصی از مواد غذایی را تولید کرد و یا تولید بیشتر از مصرف در آن فصل است ناگزیر بایستی مواد غذایی را به نحوی نگهداری نمود تا بتوان در زمان آن را برای مصرف بکار برد. بنابراین لازم است ماده غذایی را از جمله حیوانات و حشرات و موجودات ذره بینی در امان نگه داشت. برای نگهداری اینگونه مواد غذایی چه بصورت خام و چه به شکل فرآیند شده از انبار و سردخانه استفاده می شود.

مردم علاقه دارند در تمام فصول محصولات را با نازل ترین قیمت و به بهترین وجه ممکن از نظر خواص ظاهری با حفظ ارزش غذایی در دسترس داشته باشند. چون استفاده از سرما باعث حفظ دوخاصیت فوق می گردد انبار مواد غذایی را می توان به دو دسته ی اصلی تقسیم بندی نمود:

۱- مواد غذایی بالای زیر صفر درجه سانتی گراد

۲- مواد غذایی زیر صفر درجه سانتی گراد

در انبارهایی با درجه حرارت های زیر صفر درجه سانتی گراد کالاهای انجمادی فاسد شدنی از جمله گوشت، کره و… را نگهداری می کنند که درجه حرارت مذکور گاهی تا c 32 زیر صفر می رسد.

امروزه سرد خانه ها در زندگی روزمره همه ی ما ها نقش اساسی را ایفا میکنند زیرا اگر سرد خانه ها دچار مشکل شوند زندگی کردن سخت میشود زیرا غذا ها میوه جات و سبزیجات و غیره دیگر گیفیت لازم را نخواهند داشت .

 

انواع سرد خانه ها

سرد خانه نگهداری شیلات

سرد خانه نگهداری مواد گوشت دام

سرد خانه نگهداری طیور

سرد خانه نگهداری سبزی جات

سرد خانه نگهداری میوه جات

که بسته به نوع نگهداری نوع محصول باید سیستم سرد خانه انتخاب شود

 

اما سرد خانه ها هم سیستم بیشرفته ای باید داشته باشند تا تمام فصول جوابگو ی برودت مورد نظر باشند در غیر این صورت سرد خانه ، سردخانه ناکار امدی است .

 

سرد خانه ها برای تولید برودت باید از وسایل برودت زا استفاده میشود مانند

لوازم سرد خانه عبارت است از

چیلر ها

پکیج یونیت ها

هوا ساز ها

فن کویل ها

برج های خنک کننده

و غیره استفاده میشود

خب برای تهیه سیستم سرمایی هر سرد خانه باید ابتدا محاسباتی را انجام داد و میزان بار سرمایی و میزان هدر رفت تلفات و غیره را حساب کرد سپس به دنبال تهیه سیستم سرمایی رفت .

که این کار توسط مهندسان تاسیسات حرارتی و برودتی انجام میشود.

 

اجزای تشکیل دهنده سرد خانه

اجزای تشکیل دهنده سرد خانه به ظور کلی عبارت اند از

1: موتور سرد خانه: که معمولا به صورت برقی میباشد و تامین کننده  انرژی و محرک کمپرسور سرد خانه است.

2: کمپرسور که وظیفه متراکم گاز  را جهت افزایش فشار و دمای گاز را بر غهده دارد .

 

2:کندانسور: گاز گرم شده ناشی از فعالیت کمپرسور را خنک میکند .

 

فروش ابزار سرد خانه

 

3: اواپراتور یا دمنده، که به عنوان خنک‌کننده‌ها درون اتاقک‌های سردخانه مرورد استفاده قرار می­گیرد. در حقیقت اواپراتورها دمای گاز سرد به دست آمده از کندانسور و شیر انبساط را در محیط بسته شبکه‌ای مانندشان، وارد یک اتاقک کرده و پس این سرما را توسط دمنده‌ها درون اتاقک پخش میکنند.

 

این اجزای کلی یک سرد خانه است که در تمام سرد خانه ها مشترک است .

 

اما برویم سراغ لوازم دیگر سرد خانه

 

انواع لوازم جانبی سرد خانه

1: تابلو برق سرد خانه

2: اگزا فن

3:فن های اکسیان

4:کلید فرمان کولر

5:درب های مخصوص سرد خانه

 

سرد خانه های متحرک :

 

این سردخانه ها در فضاهای بسته و باز قابل نصب هستند و نیاز به ساخت اتاق برای احداث سردخانه را از بین می‌برند. در این سردخانه‌ها انواع مواد غذایی شامل گوشت، سبزیجات، میوه، و انواع محصولات بهداشتی شامل داروها و محصولات خونی (بانک خون) را می‌توان نگهداری نمود.

این سردخانه ها را می‌توان به انواع کندانسینگ یونیت دانفوس، بیتزر، کوپلند، زانوتی و …مجهز کرد. استفاده از کندانسینگ یونیت‌‌ها باعث کاهش فضای اشغال شده توسط تجهیزات می‌شود. درصورتی‌که از لحاظ فضا محدودیت وجود داشته باشد و یا ظاهر کانکس مورد اهمیت باشد استفاده از پکیج زانوتی توصیه می‌گردد.

این سردخانه‌ها با ابعاد مختلفی قابل ساخت هستند و بنا به نوع مواد غذایی و تناژ نگهداری مورد نظر، ابعاد کانکس توسط کارشناسان ما تعیین و ارائه می‌شود.

ضخامت عایق پلی‌اورتان به‌کار رفته در این سردخانه از 7 تا 15 سانتی متر قابل تغییر است و قابلیت نصب درب کشویی یا لولایی سردخانه ای را دارست. ضمنا کف کانکس باجنس‌‌های مختلفی مانند آلومینیوم عاج دار یا ورق پی وی سی و … قابل ساخت است.

 

 

 

انواع سرد خانه از لحاظ دمای کاری

سرد خانه در دو دسته اصلی بالای صفر و زیر صفر تقسیم‌بندی می‌شود. عمده کاربرد سردخانه بالای صفر نگهداری میوه و دارو و لبنیات  و عمده کاربرد سردخانه زیر صفر در نگهداری گوشت و مرغ و ماهی است. دسته سومی که به منظور سردکردن سریع مواد غذایی کاربرد دارد تونل انجماد نامیده شود. چهارمین دسته سردخانه، برای نگهداری بستنی استفاده شده و سردخانه دو مرحله ای نامیده می‌شود.

سرد خانه میوه و لبنیات

سردخانه هایی که به نام بالای صفری معروف هستند معمولا برای نگهداری مواد غذایی در دمایی بالاتر از دمای انجماد استفاده می‌شوند. دمای معمول این سردخانه ها معمولا بین 0 تا 4 درجه سانتیگراد است. سرد خانه میوه ،سبزی ولبنیات تازه مانند شیر، دوغ و ماست و همچنین سردخانه نگهداری گوشت تازه از این قبیل هستند.

سرد خانه گوشت و مرغ

سردخانه زیر صفر برای نگهداری مواد غذایی به صورت یخ زده استفاده می‌شود. دمای این نوع سردخانه معمولا پایین‌تر از صفر درجه سانتیگراد بوده و 18- درجه سانتیگراد معمول‌ترین دمای نگهداری این نوع سردخانه است. معمولا ماهی وگوشت و مرغ یخ زده و سایر مواد غذایی یخ زده در سردخانه زیر صفر نگهداری می‌شوند.

تونل انجماد

تونل انجماد معمولا برای سرد و منجمد کردن سریع مواد غذایی کاربرد دارد و معمولا دمای آن در حدود 40- درجه سانتیگراد است. تونل انجماد با سرعت بالا مواد غذایی را به دمای 18- درجه سانتیگراد می‌رساند.

سردخانه بستنی (دو مرحله ای)

بستنی معمولا در دمایی پایین‌تر از 18- درجه سانتیگراد نگهداری می‌شود. بستنی به علت داشتن چربی و خامه و در برخی موارد به علت وجود نمک در ساختارش، نیاز به دمایی پایین دارد تا بتواند شکل خود را حفظ نموده و حالت نرم شده را به خود نگیرد. معمولا برای نگهداری بستنی در ابعاد بزرگ از کمپرسورهای دو مرحله ای استفاده می‌شود.

هزینه احداث انواع سرد خانه

هزینه ساخت سرد خانه 65 تنی بالای صفر

اینفوگرافیک زیر قیمت ساخت سردخانه شصت و پنج تنی بالای صفر (با موتور 10 اسب بخار) با تفکیک قیمت تجهیزات، ساندویچ پانل و هزینه نصب و راه‌اندازی را نمایش می‌دهد. همچنین حداکثر حجم ممکن برای این سردخانه و یک نمونه ابعاد مناسب ارائه شده است. این سردخانه بسته به نوع محصولی که در داخل آن نگهداری خواهد شد، ظرفیت وزنی متفاوتی خواهد داشت.

1: مهندسی و اجرا بین 25 تا 27 میلیون تومان

2:ساندویچ پانل 72 تا 80 میلیون تومان

3:تجهیزات 91 تا 101 میلیون تومان

هزینه ساخت سرد خان 100 تنی میوه

اینفوگرافیک زیر قیمت ساخت سردخانه صد تنی بالای صفر (با موتور 15 اسب بخار) با تفکیک قیمت تجهیزات، ساندویچ پانل و هزینه نصب و راه‌اندازی را نمایش می‌دهد. همچنین حداکثر حجم ممکن برای این سردخانه و یک نمونه ابعاد مناسب ارائه شده است. این سردخانه بسته به نوع محصولی که در داخل آن نگهداری خواهد شد، ظرفیت وزنی متفاوتی خواهد داشت.

1:مهندسی و اجرا بین 27 تا 30 میلیون تومان

2:ساندویچ پانل 99 تا 109 میلیون تومان

3:تجهیزات 119تا 131 میلیون تومان

هزینه ساخت سرد خانه 120 تنی بالای صفر

اینفوگرافیک زیر قیمت ساخت سردخانه صد و بیست تنی بالای صفر (با موتور 20 اسب بخار) با تفکیک قیمت تجهیزات، ساندویچ پانل و هزینه نصب و راه‌اندازی را نمایش می‌دهد. همچنین حداکثر حجم ممکن برای این سردخانه و یک نمونه ابعاد مناسب ارائه شده است. این سردخانه بسته به نوع محصولی که در داخل آن نگهداری خواهد شد، ظرفیت وزنی متفاوتی خواهد داشت.

1:مهندسی و اجرا بین 29 تا 39 میلیون تومان

2:ساندویچ پانل 101 تا 111 میلیون تومان

3:تجهیزات 120تا 133 میلیون تومان

هزینه ساخت سرد خانه 180 تنی بالای صفر

 

اینفوگرافیک زیر قیمت ساخت سردخانه صد و هشتاد تنی بالای صفر (با موتور 30 اسب بخار) با تفکیک قیمت تجهیزات، ساندویچ پانل و هزینه نصب و راه‌اندازی را نمایش می‌دهد. همچنین حداکثر حجم ممکن برای این سردخانه و یک نمونه ابعاد مناسب ارائه شده است. این سردخانه بسته به نوع محصولی که در داخل آن نگهداری خواهد شد، ظرفیت وزنی متفاوتی خواهد داشت.

1:مهندسی و اجرا بین 34 تا 37 میلیون تومان

2:ساندویچ پانل 135 تا 150 میلیون تومان

3:تجهیزات 180تا 200 میلیون تومان

اتقاق پیش سرد کشتارگاه

اتاق پیش سرد کشتارگاه صنعتی دام برای پیشگیری از بیماری‌های احتمالی مانند تب کریمه کنگو، اهمیت زیادی دارد. همچنین، فعالیت باکتری‌ها موجب کهنه شدن بافت ماهیچه‌ای و عوض شدن طعم گوشت می‌شود. سرما موجب تاخیر‌افتادن این وضعیت می‌شود. فاسد شدن سریع گوشت و آلوده شدن گوشت در مراحل بعد از ذبح دام در کشتارگاه، سرد کردن فوری گوشت را الزامی می‌کند. بنابراین کشتارگاه صنعتی دام بایستی دارای اتاق پیش سرد باشد. اتاق پیش سرد موجب کاهش افت وزن لاشه و همچنین کاهش تغییر رنگ آن بعد از کشتار می‌شود.

سرد خانه ویترینی

اتاقهای سردخانه ای را می‌توان مجهز به ویترین خنک نمود. افزودن این ویترین می‌تواند علاوه بر زیبایی به نمایش محصولات نگهداری شده در سردخانه کمک کند. فروشگاه‌‌ها با استفاده از اتاق سردخانه ای ویترین دار مواد غذایی و نوشیدنی‌‌ها و مواد اولیه خود را ضمن نگهداری به‌معرض نمایش نیز بگذارند. نصب شیشه دوجداره در قسمت ویترین سردخانه باعث افزایش راندمان سردخانه و کاهش اتلافات دمایی آن می‌شود. عایق سایر قسمت‌‌های سردخانه از جنس پلی اورتان است. دقت شود که مصرف انرژی این ویترین‌ها به‌مراتب پایین تر از یخچالهای ویترینی است.

برای تولید سرما در این سردخانه از منو بلاک یا کندانسینگ یونیت دانفوس، بیتزر، کوپلند یا زانوتی استفاده می‌شود. درب شیشه‌ای سردخانه قابلیت ساخت تک لنگه یا دو لنگه  را دارد.
همچنین سردخانه ویترینی با ابعاد دلخواه مشتری قابل ساخت می‌باشد.

انواع درب سرد خانه ای

 

درب سردخانه در سه نوع زیر تولید می‌شوند:

– درب سردخانه ای لولایی

– درب سردخانه ریلی یا کشویی

– درب سردخانه ریلی کنترل اتمسفر

1: درب سرد خانه لولایی

درب سردخانه ای لولایی به دلیل مکانیزم ساده‌ای که دارد از گذشته تا کنون به عنوان پرکاربردترین درب‌ های سردخانه شناخته می‌شود. سادگی مکانیزم، قیمت پایین و درنتیجه کاهش هزینه ساخت سرد خانه، عمر بالا و راحتی در استفاده و نصب، از مزایای درب سردخانه لولایی می‌باشد.

درب لولایی با توجه به اتلاف حرارتی بالایی که در هنگام باز و بسته شدن ایجاد می‌کند بیشتر برای سردخانه‌هایی مناسب است که رفت و آمد در آنها کم باشد.

همچنین با توجه به اینکه تکیه‌گاه این درب‌ها در یک سمت آن قرار دارد،  در ابعاد بزرگ نمی توان از این نوع درب سردخانه ای استفاده نمود. زیرا با بزرگ شدن درب فشار زیادی به لولاها آمده و همچنین فضای زیادی برای باز و بسته شدن درب مورد نیاز خواهد بود.

2: درب سرد خانه ریلی

درب سردخانه ریلی یا کشویی برای باز و بست شدن مکرر مناسب است. علت این امر اتلاف کم و تبادل هوای پایین هنگام باز و بست درب سردخانه ای کشویی است. در سردخانه‌های بزرگ درب‌های کشویی از نوع موتوردار هستند که باعث افزایش سرعت باز و بسته شدن و رفع نیاز به نیروی دست برای باز و بست می‌‌شود.

همچنین درب‌های کشویی به فضای کمتری جهت باز و بسته شدن  نیاز دارند و برای اجرا در ابعاد بزرگ بسیار مناسب هستند.

3:درب سرد خانه ریلی کنترل اتمسفر

درب سردخانه کنترل اتمسفر برای سردخانه‌هایی مناسب است که در آنها میوه‌ها و سبزیجات خاص و حساس به اکسیژن نگهداری می‌شود. به این مفهوم که این نوع درب‌ها جلوی نفوذ هوای خارج به داخل را می‌گیرند تا درصد اکسیژن هوای داخل سردخانه بالا نرفته و به این طریق عمر مواد غذایی افزایش یابد. این نوع درب‌ها با توجه به حساسیتی که دارند معمولا از نوع کشویی ساخته می‌شوند.

Share this post

Back to مطالب سردخانه
مشاوره نصب سردخانه